Smiřice a okolí - doprava

V poločase
Smiřice Hradec Králové Pardubice 2022-07-03 08:04:00

Poločas letošního jízdního řádu je již pár týdnů minulostí. Nevím jak vám, ale mně to letí takovým způsobem, že nestíhám minimální pozastavení, natož ohlédnutí se, ani ve svém vlastním životě.

Běžící stavby kolem Pardubic, se kterými mám tak trochu společného, a, nepočítám-li drobky, postupující řešení vysokorychlostní trati nebo prokazování, že je severní zhlaví jednoho nám důvěrně známého uzlu životaschopné na většinu vznesených požadavků a může jít do projektu (a následně do stavby), na který, s ohledem na velikost řešení, bude strašně málo času. Zajímavá práce, ale mazec bez výhledu na zvolnění. Překlepy z únavy tam, kde to tak podstatné jako pracovní věci, na kterých občas i visí bezpečnost, není.

Po prosinco-lednových problémech, které naznačovaly, že nově nastavený koncept se spojováním a rozpojováním spěšných vlaků na Starkoči není životaschopný a má drtivý vliv na pravidelnost podstatných vlaků mezi Hradcem a Jaroměří, přišlo zklidnění. Těžko říci, zda byl do Starkoče doplněn posunovač, zda byly nastaveny priority řízení provozu, které zajistily změnu, nebo zda si to prostě jen sedlo tím, že se s tím výpravčí a signalisté na trati naučili žít. Podstatné je, že ač by se určité složky mohly danými koeficienty propustnosti tratí cítit zasměšňovány, protože je na trati dvojnásobek toho, co by tam mělo být papírově, žije to na poměry velmi slušně. V osobce, nákladní doprava je otloukánkem bez šance, ač se občas také protlačí. Klobouk dolů před těmi, kteří se podílejí na uřízení nebo odježdění.

Ve druhém kvartále stabilitě provozu výrazně pomohla výluka mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Pokud by se vědělo co s končícími soupravami v Hradci, možná by izolovaný provoz Panterů mezi Hradcem a Pardubicemi, s tím, že se víceméně nečeká, protože jedeme každou čtvrthodinu (jako s autobusy NAD), byl optimálním řešením. Ne pro cestujícího, který jede na přestup v Pardubicích nebo v Hradci, ale pro většinu, která se pohybuje buď od severu a východu do Hradce nebo mezi Pardubicemi a Hradcem, asi ano.

Ti ostatní prochází přesunem nestabilního přestupu z Pardubic do Hradce, což přineslo obtíže známé dosud z Pardubic, kde se na zpožděný vlak od Moravy nikdy nečekalo nebo kde pro jistotu přestupní vazba ani nebyla s tím, že do Hradce se jede každou chvíli. Moc rád jezdím z Brna do Smiřic - člověk má zejména o víkendu spoustu času na přemýšlení v Pardubicích nebo v Hradci, protože přípojný osobák na Smiřice prostě pár minut před dojezdem od Brna z Pardubic odjíždíval a v Hradci alternativa chyběla - pokud jel autobus, pak 15 minut před vlakem.

Jediné co během výluky zlobilo a zanášelo nepravidelnosti mezi Hradec a Jaroměř, byla Arriva. Snaha o vazbu na dálkové spoje v Pardubicích vždy vykouzlila deset patnáct minut na odjezdu z Hradce, díky čemuž se zpoždění přelévalo ze spoje na protijedoucí spoj čekající na křižování ve Dvoře. Cestou pokud možno přidala pár minut osobáku nebo vlakům na Trutnov. S tím se na čas jezdit nedá. Ani po zprovoznění trati (30.06.) to pomalými jízdami s obratem soupravy v Pardubicích nebývá úplně to, co by bylo potřeba...

Samozřejmě, opomeneme-li několikatýdenní epizodu s výlukou mezi Jaroměří a Skalicí, díky které to vrzalo nepřípoji mezi náhradní dopravou a vlaky nebo rozvratem poloh s poměrně slušnými zpožděními - párkrát to vyšlo i na 30 až 40 minut u ranního osobáku pro školáky, což dobré není. Ono, při stavu silnic v Jaroměři, těžko nastavovat náhradní autobusovou dopravu tak, aby to fungovalo. Zvlášť s požadavkem navazovat v Červeném Kostelci na vlak víceméně v původní poloze, aby se do krajské dopravy nesahalo dál. Nešťastné řešení.

Výluka mezi Pardubicemi a Hradcem, která trať mezi Hradcem a Jaroměří víceméně chránila, končí 15.07.2022. Bude zajímavé sledovat, jak se bude poloviční rychlost mezi Rosicemi a Stéblovou (do půlky listopadu kvůli stavebním pracem v přilehlé koleji) propisovat do stability provozu.


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/smiricedoprava/posts/181521944233415.



Související články

2022-06-13 20:29:00 > Návrh jízdního řádu od 11.12.2022

2022-03-13 19:26:22 > První čtvrtina za námi

2021-12-28 13:56:39 > Odjezdové tabule, nejbližší tři hodiny

2021-12-18 12:22:00 > První týden s novým jízdním řádem je za námi. Jak to funguje a jak se s tím žije?

2021-12-08 21:04:51 > Přejeli jste večerním rychlíkem do Jaroměře? Co s tím?

2021-12-05 11:04:38 > Změna jízdního řádu k 12.12.2021 - souhrn

2021-11-04 20:05:00 > Změna jízdního řádu na dráze od 12.12.2021

2021-09-03 21:01:25 > Návrh změny jízdního řádu z 04.06.2021

o webu   |   autor   |   uzel.smirice@vhd.cz   |  © smirice.vhd.cz