Smiřice a okolí - doprava

Co přinese Smiřicím dálnice?
Díl 4 - Parkování

Smiřice Hradec Králové 2021-12-20 13:57:25

Přestože je dálnice již nějaký ten den v provozu, sluší se doplnit poslední z úvah co asi přinese Smiřicím. Vše, co bylo ve čtyřech dílech shrnuto, je během na dlouhou trať. Jsme v období, kdy řidiči zkoušejí nové cesty, kdy řada z nich již na své pravidelné cesty nevyjede, protože Vánoce nebo zima. Co se opravdu stalo bude vidět až s odstupem, řekněme v dubnu či květnu příštího roku.

Většina nových komunikací funguje nejen tak, že na sebe přetáhnou stávající řidiče z okolí, ale je to s nimi i o tom, že přitahují nové řidiče, kterým to doposud tudy buď nestálo za to, nebo kteří vznikli tím, že díky volné kapacitě začali dojíždět nebo dokonce pořídili nový vůz.

Hradec Králové

I když není přístup do Hradce od dálnice optimální, dopravní špička není tak široká, aby před dojížděním autem do Hradce odradila. Jsou kolem druhé třetí odpoledne kolony, jak se "doktoři" rozjíždějí z nemocnice? Není nic jednoduššího než se vůči nim v práci časově posunout a jezdit v době, kdy už je prostupnost hradeckých komunikací v klidu. Není problém? Pro smiřické ne, v Hradci budou mezi prvními i bez brutálního vstávání, které budou potřebovat vzdálenější na to, aby dojeli dříve. Smiřice mají dnes špičku mezi šestou a sedmou ráno, prodlouženou nájezdem "mamacar" do škol, je tak možné, že se posune o chvilku dřív.

Hlavním důvodem proč do Hradce přijet dříve bude zřejmě boj o nezpoplatněná parkovací místa mezi těmi, kdo nemají zaplacenou nějakou garáž. Zóny jsou poměrně rozsáhlé, na jejich hranicích v nezpoplatněných částech to bývá kolem sedmé ráno plné a později přijíždějící jsou vytlačováni dál a dál. Ale kam? Na sídlištích místní odjíždějí až v určitou dobu a poptávka po kapacitě na parkování mezi přijíždějícími a odjíždějícími se tak začne mlátit.

Optimálním řešením tohoto problému by byla, na straně města přilehlé dálnici v lokalitách dobře obslužitelných MHD, parkoviště typu P+R. Obávám se ale, že tak vyspělým s preferencí MHD Hradec není a ještě dlouho nebude. Nepochopí, že je ve spirále, kdy MHD ztrácí uživatele i kvalitu tím, že je pro město příliš drahá, a bude tvrdošíjně vyhovovat požadavkům jednotlivých částí kam všude musí od nich jet přímý autobus.

Asi jsem psal o tom, že Hradec preferencí cyklistiky již od mala vychovává děcka neochotná k využití hromadné dopravy, která, jakmile to jde, přesedají do aut, coby symbolu postavení mezi vrstevníky. Špatně řešitelné... Cesta ven asi povede jinudy. Preference MHD, kdy je její využití při cestách do města výhodnější než tahání auta, může být tou cestou. K ní však musí dozrát politická reprezentace. Ta k tomu nemá důvod.

Řešením ze strany města, budou-li místní příliš křičet, tak asi spíš bude rozšíření parkovacích zón. Pro dojíždějícího problém. Kde parkovat? Jak to v Hradci řešíte vy?

Osobně jsem několik měsíců platil garáž u nádraží v Auparku za nějakých 1.800 Kč/měsíc, protože jsem potřeboval auto u ruky. Časem Aupark přišel na to, že se mu ta dlouhodobě parkující auta hromadí ve spodních patrech, kde je nechce, čímž přišel s nabídkou, určenou pro zaměstnance a obyvatele s trvalým bydlištěm v HK - při parkování od patra 3A výše (a platbě na rok) to je za 250 Kč/měsíc. Není to sice ono při zajíždění a vyjíždění - člověku se točí hlava a je to o třech čtyřech minutách navíc -, ale sahám-li po autu jednou za týden, je to pro mne akceptovatelné. Bonusem je to, že je auto pod kamerami a nechám-li je tam déle, nikdo jej kvůli úklidu komunikace, o kterém se nedozvím, neodtáhne.

Smiřice



Domkaři řeší parkování spíše parkováním na svém pozemku. Problémy tak jsou hlavně kolem starších bytových domů - novější už mají svá parkovací místa jako povinnost, čímž to v jejich okolí na ulicích nebývá tak zlé. I když např. u nádraží jsou patrně využívána místa určená pro návoz/odvoz k/od vlaku, díky tomu, že nejsou k tomuto účelu vyhrazená např. režimem K+R (Kiss & Ride). Parkoviště na místě bývalé autobusové zastávky bývá prázdné.

Poslední půlrok jsem pro orientaci občasně sčítal parkující přibližně v rozsahu vymezeném obytnou zónou na Govorovce + varianty v bezprostřením okolí (hlavní silnici, parkoviště u náměstí, u Dvorany). Pro srovnání byla sčítání vždy ve středu. Vím sice, že největší převis poptávky je v noci z neděle na pondělí, kdy se tu potkají ti, kteří přijíždějí z víkendu, s těmi, kteří do práce na celý týden odjíždí v pondělí ráno, ale mým cílem bylo chytit stav, který je tu tak průměrným, ne špičku. Procházel jsem to přibližně kolem 13 (když se zadařilo), 17, 21 a 5 hodiny.

Ještě před čísly s auty je potřeba pár slov ke kapacitě.

V první řadě je na Govorovce značena Obytná zóna. Asi vznikla proto, aby chránila před tranzitem z Mlýnské přes Krškovku, a jako omezení pro místní myšlena tenkrát nebyla, ale plynou z ní určité věci (viz např. https://www.bezpecnecesty.cz/cz/dopravni-vychova/dopravni-vychova-ve-skolach/chodec/pesi-a-obytna-zona ), z nichž pro kapacitu ulic na parkování je podstatné to, že v Obytné zóně smíte parkovat jen tam, kde je parkování vyznačeno. Respektováno je to asi jako povinnost dodržet v Obytné zóně rychlost do 20 km/h. Nula. "Jinak to nejde a nikdo to nehlídá."

Pomineme-li Obytnou zónu, pořád jsou pravidla silničního provozu určena zákonem 361/2000 Sb. (
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361 ), který hovoří §25 o tom, že "Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy; při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy.", a §27 o tom, že nesmíte "zastavit a stát na křižovatce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před hranicí křižovatky a 5 m za ní" (hranice křižovatky je to místo, kde se začíná obrubník nebo kraj silnice před křižovatkou ohýbat). A píše ještě o dalších věcech, ale to je jedno. Nula. "Jinak to nejde a nikdo to nehlídá."

No, je to jedno. Do chvíle, než Vám někoho blízkého někdo srazí proto, že nebylo výše uvedené dodrženo a řidič vozidla ho neměl šanci vidět kvůli parkujícím, nebo do chvíle, kdy Vám shoří majetek proto, že se k vám včas nedostali hasiči - prostě měli problém s průjezdem, takže sorry jako...

Kapacita v souladu s legislativou na Govorovce v rozsahu plus mínus Obytné zóny je aktuálně reálně někde kolem 174 míst, rezervovaná stání nepočítaje. V okolí v docházce tak kolem 300 - 400 metrů (do pěti minut chůze), na hlavní, na náměstí, u Dvorany, na Mlýnské je k dispozici dalších 61 míst.

Koukám-li na záměr obce na navýšení počtu parkovacích míst na Govorovce ( viz https://smirice.vhd.cz/clanek.php?cc=4 ), jde o 57 nových legálních parkovacích míst, s tím, že u kotelny zaniknou vodorovná stání (cca 11) a zanikne také možnost odstavení cca 12 vozidel, které podle legislativy úplně neparkují. Kapacita se tak sice navýší na nějakých 220 parkovacích míst, ale současně přijde dalších 12 lidí o možnost stát tam, kde stojí dnes. Bude-li zastavěna Kršovka v souladu s územním plánem Holohlav, je to dalších 12 legálních stání mínus.

Legalizace stání by asi šlo docílit zjednosměrněním některých ulic, ale když koukám na to, co někteří dokazují v jednosměrce u školky, tak snad radši ne...

Aktuální poptávka se podle měření z června až října 2021 pohybuje někde kolem 240 vozidel v obytné zóně. Pozdějšími příjezdy než ve 21:00 a dřívějšími odjezdy než 05:00 bych se podle sledování kde co stálo nebál přidat tak pět procent nezachycených. Mluvíme tedy o tom, že převis poptávky po parkovacích místech je někde kolem 45 procent (78 aut) navíc proti kapacitě v souladu s legislativou. Na vysledování nárůstu vozidel parkujících v oblasti je vzorek nedostatečný - tam by to stálo za to sledovat meziročně.

Zajímavé je, že parkovací kapacity v okolí do pěti minut chůze jsou přes noc zaplněny tak maximálně z padesáti procent. Proti tomu vidíme, že si někteří jednotlivci zvykli parkovat na chodnících, občas už i na zeleni, a na snížených obrubách v místech pro přecházení. Nechtěl bych obcí skrz tyto tlačit kočárek nebo jezdit s chodítkem nebo na invalidním vozíku, pročež se to snížení dělalo. Obtěžuje mě, mám-li kvůli tomu buď zaparkované auto těsně obcházet nebo kvůli němu lozit po silnici, když je tu chodník. Ne ale natolik, abych kvůli tomu na souseda posílal měšťáky. Zajímavé také je, že přes polovinu aut na Govorovce buď zůstává zaparkovaných nebo jsou nahrazena parkujícími přespolními. Je otázkou, zda se takto promítl Covid, a dost lidí dělá z domova, nebo zda je to tím, že ve Smiřicích jsou takto mezi vlastníky vozidel a řidiči zastoupeni senioři, kteří prostě nikam s autem nemusí.

Jak se do výše uvedeného ve Smiřicích propíše dálnice? Ještě dva roky zpátky bych tvrdil, že dálnice na Govorovce akceleruje restrukturalizaci obyvatel. Že se sem budou s uvolněním bytů odcházející generací (mladí mají bydlení svě, takže logický byl prodej; pronájem býval nezajímavý) stěhovat lidé, kteří to neutáhnou cenově v Hradci. Takoví, co k tomu přistoupí tak, že vzdálenost od Hradce vykompenzují dvěma a více auty v rodině, a kterým to i s tím dojížděním bude vycházet lépe než investice v Hradci.

Situace se změnila. Ceny bytů vystřelily nahoru, čímž se ve Smiřicích trh téměř zastavil. Peníze ztrácí na hodnotě a není do čeho investovat. Líp držet ve Smiřicích byt prázdný než jej prodávat nebo pronajímat. Mezi kupci se vyrojili investiční skupiny, které byty skupují místo komodit, a spekulují na to, že bytů bude málo a zájemců o ně tolik, že na tom půjde v budoucnu vydělat.

Při takovém vývoji se zásadní a silný nárůst počtu vozidel ve Smiřicích konat vlastně nemůže. Změnou vlastnictví bytů to tak bude jen z části. Zbývají tedy ti, které dálnice namotivuje k pořízení dalšího auta do rodiny. Jak ekonomicky silní jsou ti, kteří na Govorovce aktuálně žijí? Může být dálnice tím, co přesvědčí další k pořízení nového vozu nebo k takovému zaměstnání, ke kterému bude služební auto?

Uvidíme. Sčítání plánuji zas od jara, třeba z něj bude vidět víc.


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/smiricedoprava/posts/142038068181803.



Související články

2021-12-15 20:06:07 > Dálnice jdou do provozu

2021-11-22 18:30:00 > Co přinese Smiřicím dálnice? Díl 3 - Rodov a bezpečnost pěších?

2021-11-15 17:18:00 > Co přinese Smiřicím dálnice? Díl 2 - Kudy do Hradce?

2021-09-13 19:50:00 > Co přinese Smiřicím dálnice? Díl 1 - Zkratka přes obec pro tranzit?

o webu   |   autor   |   uzel.smirice@vhd.cz   |  © smirice.vhd.cz