První týden s novým jízdním řádem je za námi. Jak to funguje a jak se s tím žije? Smiřice Hradec Králové 2021-12-18 12:22:00 Na dráze se kraj rozhodl u spěšných vlaků, které financuje, pro nový model se spojováním a rozpojováním částí vlaků od/do Broumova a Trutnova. Spoléhal přitom na to, že dokončenou rekonstrukcí železniční stanice Jaroměř vznikl v kapacitě na trati Hradec Králové - Jaroměř prostor, který v minulých letech testoval přímým vlakem Broumov - Hradec Králové, se kterým to jakš takš ještě fungovalo.
Předem je asi nutné poznamenat, že úředník krajského odboru dopravy pracuje za 11.třídu (dle inzerátu na analytika) tedy za základ v rozmezí 23 - 32 tisíc Kč hrubého plus nějaké osobní ohodnocení do výše 50 procent základu, když se zadaří. Řekněme si otevřeně, že v soukromém sektoru dostane dvojnásobek. Pro srovnání. Lídl dává zástupci vedoucího marketu, který zas až takové organizační schopnosti mít nemusí a velmi pravděpodobně o dilematech své profese nepřemýšlí ve volném čase, 38 tisíc hrubého. Proč tedy vlastně někdo jde dělat úředníka na krajský úřad? Musí jít o nadšence, idealisty, jiným způsobem zabezpečené lidi, protože představa zajišťování bydlení pro rodinu s takovýmto příjmem je depresivní.
Chceme-li hodnotit jejich práci, která bude ve většině bohužel díky počtu lidí, kteří to dělají, pouze o vypětí i k udržení běžné agendy + o plnění přání nadřízeného (aktuální hejtman má o dopravu velký zájem a, zdá se i, jasnou představu jak to bude vypadat) bez ohledu na odbornost, měli bychom chodit "v jejich botech". Nevím jak vy, ale já bych nenašel důvod do tohoto prostředí vstupovat. Naštěstí oborem nejsem dopravním technologem. I když si občas poznámku neodpustím, jsem rád, že se najdou lidé, kteří jsou to ochotní s danými limity vůbec dělat.
Zpět k tématu. První týden naznačuje, že předpoklad, že to fungovat bude, kulhá. Je předčasné hodnotit, i proto, že dva dny do toho dělala nepořádek výluka mezi Pardubicemi a Hradcem, což bylo upoutávkou na výluku mezi březnem a červencem, kdy se úsek bude kvůli stavbě jezdit autobusy celý. Ale je zřejmé, že s vypětím sil všech zúčastněných se to vyjezdit na čas prostě nedá.
Jako důvod bych osobně viděl rozhodnutí kraje, který ve dvou realizovaných stavbách od roku 2013 tvrdil, že žádný nárůst počtu vlaků nebude. Bylo možné požadovat automatické hradlo s návěstním bodem (dva prostorové oddíly místo jednoho, bod dělící trať na dva úseky) mezi Předměřicemi a Smiřicemi ve stavbě první, bylo možné požadovat totéž mezi Smiřicemi a Jaroměří ve stavbě Jaroměře. Nebylo požadováno. Díky tomu aktuálně může být v traťovém úseku pouze jeden vlak v jednom směru namísto dvou, pokud by byla predikce dalšího vývoje ze strany kraje správná nebo alespoň s rezervou. Bohužel, nebyla.
To, jestli se to mezi šestou a osmou hodinou ráno vyjezdit dá, je podmíněno tím, že vše jede na čas, nebo to má takové zpoždění, aby se to vlezlo do nějaké mezery.
Již rychlík R939, nově nezastavující ve Smiřicích, mívá na průjezdu Smiřicemi nějakou tu minutku (max. 7 minut, ale to bylo výlukou), čímž v Jaroměři něco přidá rychlíku Liberec - Pardubice, nepřijede-li tento sám do Jaroměře trošku později. Co jsem tak koukal, tak Arriva v týdnu měla vždy něco kolem 3 - 5 minut, čímž v Hradci pozdržela odjezd osobáku 6202, jehož souprava v Jaroměři ostře otáčí na frekvencí nejvytíženější spěšňák trati (1465 - 07:10 ze Smiřic), který veze děcka do školy do Hradce.
Tento spěšňák (1465) v týdnu nikdy nepřijel do Hradce se zpožděním menším než 7 minut. Logicky, trať je jednokolejná a vlaky se na ní střídají. Dalším zářezem pro tento vlak je, že by sice měl v 07:30 pokračovat do Pardubic, ale je soupravou, na kterou váže vlak 1851 z Broumova (Dobrošov), kterému se tento týden nikdy do Hradce nepodařilo přijet se zpožděním menším než 7 minut (v pondělí to bylo 20, protože musel cestou dávat přednost zpožděným spojům z/na spojování a rozpojování ve Starkoči). Jedete-li ze Smiřic do Pardubic-Rosic nad Labem (dál tento vlak nejede a pokračuje se autobusem NAD), je potřeba počítat s tím, že to zpoždění minimálně těch 15 minut na dojezdu do Pardubic hl.n. být může.
Zasažen je i nový osobák v 06:33 ze Smiřic. Mírně, křižováním s 6202 v Předměřicích chytá 3 - 5 minut, ale přehlédnete-li, že osobák v 06:48 na Pardubice nečeká na žádný přípoj, nebo doufáte-li, že pokud dojede do Hradce přesně, přestup z nástupiště III. na Ia stihnete, je to omyl. Vazba mezi těmito vlaky prostě není a uvidíte jen zadní světla. Od pondělka je to ale víceméně jedno, protože vlak v 06:48 (souprava je od osobáku v 06:13 ze Smiřic) dojede jen do Rosic k autobusu, zatímco spěšňák v 07:04 z Hradce projede v Pardubicích až na hlavní nádraží. Nejedete-li do Opatovic, na Čeperku nebo na Stéblovou, je lepší počkat na spěšňák 1381, ač i ten tento týden zpožděním na odjezdu z Hradce byl kolem 5 minut.
Plněním přání politické úrovně na přímé spojení Náchoda a Hradce/Pardubic ve větším rozsahu to tedy zatím vypadá tak, že cenou je zpoždění všech vlaků na trati mezi 06 a 08 hodinou v řádu 5 - 10 minut. A to se víceméně nic významného s výlukami nedělo.
Otázkou je, co se s tratí bude dít dále, když přáním hejtmana na vlaky do Polska budou podobným způsobem kapacitně přetíženy i další části dne. O vlivu na možnost provozování nákladní dopravy raději ani nepíši - ta v dobách, kdy je trať na hranici kapacity, skončila.
Jedno řešení by bylo. Poslat kvůli spojení Náchoda mezilehlé stanice v úseku Hradec Králové - Jaroměř do autobusů. Doufám ale, že politická reprezentace kraje spíše zatlačí na dodatečné zkapacitnění traťových úseků a nebude nutné se prát o to, zda Smiřice budou většinu dne jezdit autobusy a vlak zde bude pouze projíždět.
Řešení s kapacitním přetížením trati má ještě jednu nepříjemnou stránku. Trať není dálkově řízena ani rozumně technologicky vybavena a je tu spousta lidského faktoru (signalisti, výpravčí, strojvedoucí). Přetěžujete-li lidský faktor, přijdou chyby. Chyby, které mohou být fatální. Je otázkou, zda si politická úroveň kraje toto vůbec uvědomuje. 🙁 Doufejme, že k ničemu fatálnímu na trati nedojde, a že bude co nejdříve technologicky dovybavena tak, jak by se na dané vytížení slušelo.
Ještě jednu zajímavost přinesl jízdní řád. Na rychlíku 934 (ze Smiřic v 05:46) je nasazena kmenová souprava linky, tedy dva velkoprostorové vozy (jeden s přepravou kol), minimálně jeden kupák (v pondělky dva) a půlený vůz první třídy. Měl by tak odpadnout problém s tím, že si ze Smiřic nesednete proto, že jsou sedačky zarovnány batohy - kapacita vlaku je větší a konfigurace prostoru rozumnější. Proti minulým letům tak lze nově koupit místenku do Prahy již ze Smiřic. Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/smiricedoprava/posts/141617948223815.
Související články 2022-07-03 08:04:00 > V poločase
2022-06-13 20:29:00 > Návrh jízdního řádu od 11.12.2022
2022-03-13 19:26:22 > První čtvrtina za námi
2021-12-28 13:56:39 > Odjezdové tabule, nejbližší tři hodiny
2021-12-08 21:04:51 > Přejeli jste večerním rychlíkem do Jaroměře? Co s tím?
2021-12-05 11:04:38 > Změna jízdního řádu k 12.12.2021 - souhrn
2021-11-04 20:05:00 > Změna jízdního řádu na dráze od 12.12.2021
2021-09-03 21:01:25 > Návrh změny jízdního řádu z 04.06.2021
|