Smiřice a okolí - doprava

Co přinese Smiřicím dálnice?
Díl 3 - Rodov a bezpečnost pěších?

Smiřice Rodov 2021-11-22 18:30:00

Chce-li někdo manipulovat řešením projektanta nebo viklat politiky, sáhne po bezpečnosti řešení a zatáhne tam emoce - nejlépe vliv na děti. Nemám potřebu kýmkoliv viklat, ale to, co je od začátku října v provozu, a čím se budeme od 17.12.2021 dostávat k dálnici, v pořádku není. Pěší a cyklisté se koridorem mezi I/33 a EXIT 104 pohybují... Projekt stavby D1106 v těch obrysech, kdy do toho ještě bylo reálné sáhnout, vznikal v letech 1996 (EIA) - 2014 (DÚR). Pak již byly možné jen kosmetické změny. Ano, Smiřice jistě byly účastníkem řízení a měly možnost ovlivnit třeba tak, jak do toho šli ti, kteří chodník nebo cyklostezku přes most přes dálnici uhádali.

Jasně, investor korunu zbytečně nepustí, a pokud není větší odpor, velmi rád požadavky poškrtá. Je otázkou, jaké podmínky byly nedlouho po vládě ministra se šátkem kolem krku. Dá se předpokládat, že obce mohly být rády, že se vůbec něco děje. Ne jako dnes, kdy investora stáhnou z kůže pro své priority na styku s prostorem stavby (a nejen tam). Chceš tu stavět? Hm, tak zaplať to a to, ...

Je zbytečné řešit, zda si Smiřice a Holohlavy vůbec o ošetření chodců v tom prostoru řekly. Otázkou je co teď s tím rozlitým mlíkem, díky kterému tam může někdo přijít k úrazu. 🙁

Rodov je městskou částí Smiřic. Poslední dobou se tam za podpory Smiřic (vodovod, kanalizace, ...) rozeběhlo investování developera a počet obyvatel téhle městské části narůstá, což je dobrou kompenzací prostředků, které jsou tam směrovány.

Před realizací dálnice byly tři přístupové cesty z Rodova do Smiřic. Zajížďka přes Trotinu, kam ta silnice není úplně ideál, polňačka na Zderaz a silnice III/3089 na křižovatku s I/33 v katastru Holohlav. Za rozumného počasí pěší člověk po silnici víceméně nemusel, provoz tam byl na poměry minimální (špička s 30-40 vozidly za hodinu). Nákladní doprava jen za řepné kampaně, pokud vůbec, nebo když si cisterna pro pumpaře krátí cestu. Nic významného. Trošku to stoupalo zmíněnou výstavbou, ale ne moc.

Stavba spolkla cestu na Zderaz. Postupně si brala střídavě i dva zbývající přístupy. U přejezdu na Trotinu postavila opěru estakády do rozhledových poměrů. Vidět je tam bídně a při výlukách (HK - Hněvčeves) se tudy přecijen navážejí soupravy na Hněvčeves. Přejezd ponechala bez světel, závor. Proč taky...

Mezi křižovatkou I/33 a EXIT 104 vystavěla podivné koryto lemované protihlukovými stěnami a svodidly. Chodník? Ne, manipulační prostor pro údržbu protihlukové zdi. Místo ukotvení značení na tu zeď přímo do toho manipulačního prostoru, aby tudy chodec fakt neprošel ani nouzově. Kudy ale jít? Mezi svodidly?

Most přes D11? Bez manipulačního prostoru. Minimální potřebná šířka, svodidla nalepená k zábradlí. Obojí bez osvětlení.

Jak se tímto prostorem pohybovat jako pěšák po tom, co tam přibude pár kamionů a významný počet osobáků? Po tmě? Už to není taková "sranda" jako úsek bez chodníku Smiřicemi od nádraží, neosvětlená část k I/33 a křižovatka s takovou intenzitou, že na přeběhnutí moc prostoru není. S tím si rodovští poradit dokázali, když už auto nejelo. Teď? I/33 bude na přecházení sice lepší nižší intenzitou, ale slabší rychlostí, která při určitých intenzitách nešla. Padesátka se stavbou patrně zmizí.

Dál ale "tunel" s doufáním, že si řidič, unavený a "rychlý" cestou po dálnici a vyhýbající se kamionu v protisměru, všimne, že tam někdo je, a bude to řešit... Je tam omezení rychlosti, ale přiznejme si, donutila Vás někdy značka snížit třeba omylem vyšší rychlost?

Vlastníkem silnice III. třídy je kraj. Na stavbu ale úsek silnice předává ŘSD, a tento stav trvá dokud to nepřevezme zpět. Tedy dokud bude mít nějaký formální důvod nepřevzít. V tomto případě bude důvodů na léta. Léta, po která bude kraj odesílat na investora, s tím, že to není jeho problém. Investor staví podle projednané dokumentace, značení je schválené Policií ČR. Vše je v pořádku.

Na dráze existuje rozsáhlé odvětví identifikující rizika a hodnotící bezpečnost (viz např. PNK EU 402/2013). Na silnici stačí názor jednoho policisty, který má hodnocení bezpečnosti na starosti. Čímž se podobné případy prostě stávají.

Co s tím?

U stavebního řešení nejde dělat vlastně nic. Čekat až si to vlastník převezme a následně po něm skočit s tím, jak je možné, že provozuje řešení, kde jsou rizika pro pěší a cyklisty v takovém stavu, + co s tím hodlá dělat. Jako základ osvětlení kritických míst? Jako běh na delší trať samostatná cyklostezka s integrací chodců, kruhák na dnešní křižovatce I/33 s III/3089 s nějakou úpravou pohybu chodců a cyklistů, aby se přes tu křižovatku nejezdilo tak rychle? U dopravního značení by se asi dalo požadovat doplnění výstražných značek upozorňujících na pohyb chodců v prostoru, kde je neznalý řidič tím, jak to vypadá, prostě nečeká.

Celkově, u dopravního řešení, by se dalo zamyslet nad tím, zda by na Rodov nemohly po setmění jezdit autobusy déle než do 19 hodiny (o víkendu vůbec).

Zatím by kraj, za přispění obce, která s tím podle starosty nemá problém, mohl přidat spoj kolem osmé večer do/ze Smiřic, který jezdíval osm let zpátky a byl zrušen jako vzduchovozič. Mohl by přidat i víkendový spoj ve tři odpoledne. Se zprovozněním Lídla tu třeba i večer bude dostupné další vozidlo, se kterým by se s tím něco dalo dělat (nenechají-li jej na firemních linkách).

Otázkou ale je, zda to bude někdo ochoten využívat. U projektu Bidli na Rodově není zastávka. Podle starosty je odsouhlasena Policií, možná se časem i v jízdním řádu objeví.

Na Rodově jsou na Smiřice dvě nástupní místa a není tam (podle krajského technologa) kde otočit autobus, aby se zbytečně neplatily kilometry navíc. Zřízením točny pro autobus by to řešit šlo. Je o ní zájem?

Co ještě se dá udělat, aby z Rodova ti, kteří chodí pěšky, zvážili autobus? Dnes z Rodova jezdí autobusem několik lidí (prsty jedné ruky stačí) a děcka do školy. Nikdo jiný. To je špatná výchozí pozice pro vyjednávání o dalších spojích...

Proč je pro Smiřice počet lidí v autobusech z Rodova tak podstatný? Jednoduše proto, že může ovlivnit počet lidí ve vlaku na Hradec, a tím i postupné proškrtání na základní osobáky. Nebo řešení Smiřic autobusy proto, že na dráze je potřeba prostor pro Náchod (volební okres hejtmana)...

Co dál pro bezpečnost v tom úseku? Rozdat pěším uživatelům oranžády a světýlka na vánoční stromek napájená z baterií? Vypadá to jako sranda, ale ti, které jsem tam během sčítání viděl, tak fakt vypadali. A věděli proč...

A kdo pro bezpečnost v tomto úseku něco udělá? Kraj nebo investor pod tlakem obcí? Může být z Rodova vůbec nějaký tlak na obce od těch, kteří se tím pohybují?

---

Zajímá Vás tato problematika? Vyjádření kraje, mimo jiné k tomuto, najdete v dopise na adrese http://smirice.vhd.cz/archiv/211115_kraj.pdf .


Facebookovou verzi článku s možností komentování nebo sdílení najdete na adrese https://www.facebook.com/smiricedoprava/posts/136317148753895.



Související články

2021-12-20 13:57:25 > Co přinese Smiřicím dálnice? Díl 4 - Parkování

2021-12-15 20:06:07 > Dálnice jdou do provozu

2021-11-15 17:18:00 > Co přinese Smiřicím dálnice? Díl 2 - Kudy do Hradce?

2021-09-13 19:50:00 > Co přinese Smiřicím dálnice? Díl 1 - Zkratka přes obec pro tranzit?

o webu   |   autor   |   uzel.smirice@vhd.cz   |  © smirice.vhd.cz